Bijna op weg naar Maleisië en Singapore

We vertrekken morgen vroeg naar Maleisië en Singapore. Daar zullen we waarschijnlijk wel een 5 a 6 dagen over doen, omdat de wind en de stroming niet de juiste richting hebben.

We hebben genoten van het Noorden van Bali. Lovina was een heel gemoedelijk plaatsje en we hebben van daaruit ook nog Singaradja bezocht. We konden ook eindelijk het water weer in plonzen. Alhoewel niet te vergelijken met de Pacific, was dit toch een heerlijke plek.

Toen vertrokken we na 2 nachten al weer, maar we moesten even wachten tot er een behoorlijk weersysteem voorbij was met meer dan 30 knopen wind. Bij het eiland bij Madura ten Noorden van Bali hebben we 2 nachten geankerd en we hebben daar rustig onze Kerstavond gevierd. We hebben chocoladecake en cinnamen rolls gebakken, inmiddels een beetje traditie.
Eerste Kerstdag zijn we weer gaan zeilen. Eerst met nog flinke wind, maar al snel met weinig wind. Veel moteren dus.

Dinsdag 29 december kwamen we aan in Kumai (op Kalimantan) en stapten we weer die andere wereld binnen. De skyline van het plaatsje Kumai is nogal opvallend met de grote, grijze, zo dachten wij, flatgebouwen, kleurrijke daken en moskeeën. Maar de grijze flats zijn zwaluw lokgebouwen met ook een luidspreker op het dak om ze te lokken. De chinezen hebben deze gebouwen gebouwd, omdat in China het speeksel van de zwaluwen een delicatesse is! Mmm, de mensen hier eten het zelf niet, ze vinden het ook maar gek dat de Chinezen overal voedsel in zien.

Het is echt het wet season hier en dus zijn er ook minder toeristen. We zijn in elk geval de enige zeilboot hier. Toch zijn we niet de enigen en ook lokale mensen willen de Orang-Oetangs bezoeken. Maar het zijn de westerse toeristen die een Kelotok (soort woonboot) huren om een tocht te maken met overnachting. Op de kelotoks met lokale mensen zitten er veel mensen samen en die gaan in een keer door naar het derde kamp waar de apen worden gevoerd. De eerste 2 kampen waren daarom niet druk. De tocht over de rivier was prachtig en we hebben krokodillen, neusapen, wilde orang-oetangs en kingfisher vogels gezien. In de kampen hebben we semi wilde orang-utangs gezien. We werden ondertussen bediend op onze bovenverdieping van de kelotok, wat toch wel een beetje vreemd aanvoelde. Dat zijn we niet gewend. Met oude jaarsavond hebben we de kok Ita, de kapitein Augus, de technicus Supron en onze gids Arie gevraagd bij ons aan tafel te komen zitten. Dat deden ze aarzelend! Ook omdat, behalve Arie, ze geen Engels spreken en wij geen Indonesisch en omdat ze met hun handen eten. Nou dat was toch geen probleem. Het was heel gezellig, maar toen was het nog lang geen 12 uur! Uiteindelijk zijn we toch gaan slapen en zijn we om 6 uur opgestaan, want toen was het 12 uur in Nederland. Zo hebben we een beetje samen oud en nieuw gevierd! De volgende dag gingen we nog naar kamp 3 en dan weer hetzelfde stuk terug. We werden om 19 uur weer bij Tinkerbel afgezet en dat voelde echt als thuiskomen. Ik had alleen flink pijn in mijn buik en blijkbaar moest mijn lichaam iets kwijt… ik heb de uren daarna nog nooit zoveel gespuugd en gepoept. Na een rustig dagje, ook deels zonder Jan en de kinderen was ik weer als nieuw, gereinigd en wel. Hello 2016!

We zijn inmiddels weer met school begonnen en Jan heeft Luna en Nika een hele leuke opdracht gegeven om een ‘motion microscope’ project te doen. Je maakt een filmpje waarbij de bewegingen met het blote oog niet te zien zijn, maar met speciale software worden de bewegingen uitvergroot. Je kan bijvoorbeeld ademhaling en kloppen van aderen zien en daarmee de hartslag meten. Daarbij kregen ze van mij een opdracht om een werkstuk te schrijven over een onderwerp naar keuze. Nika koos Orang-Oetangs en Luna wilde meer weten over de inkomsten en de handel van Indonesië. Ook zijn ze weer met rekenen en spelling gestart. Genoeg te doen dus.

Jan heeft vandaag de route langs het immigratie en havenkantoor gedaan en na lang wachten is het gelukt. De boodschappen zijn binnen en we kunnen weer gaan. Op naar weer een andere wereld…

lovina
Lovina
vissers bij Maduro
bakken voor Kerst
smullen
Aankomst Kumai
Diesel halen
Op de foto - Luna en Nika worden steeds gevraagd om op de foto te gaan
Op de foto – Luna en Nika worden steeds gevraagd om op de foto te gaan

_SAM0841 _SAM0857 _SAM0861 _SAM0884

krokodil - achterkant
krokodil – achterkant
krokodil - kop
krokodil – kop
Voldo heet ons welkom
Valdo heet ons welkom
En krabt zich uitgebreid in het kruis
Valdo krabt zich uitgebreid in het kruis
Een mannetje met flinke wangen
een verlaten onderzoeks kamp
een oude kooi, voor zieken apen
een oude kooi, voor zieke apen
De kingfisher
Maar ik kijk ook naar jullie!
de neusaap
voor het familiealbum
mama met kleintje (1)
mama en kleintje (2)
Zo veel woorden hetzelfde!
De smulpaapjes
en zelfs vruchtenhagel

5 gedachtes over “Bijna op weg naar Maleisië en Singapore

1. Daar waren je weer blij jullie te zien en allemaal lekker bruin.
    Nu gaan we aftellen groetjes van jullie oude tante