Feestgroet vanuit Bali

Vanuit een  hele andere wereld wensen we iedereen fijne feestdagen en al het goeds en gezonds voor 2016!

Alhoewel we steeds roepen dat we op de terugweg zijn, hebben we nog heel wat mijlen te zeilen de komende tijd. We zijn nu ook nog in een heel andere wereld, de levendige drukke wereld van Bali!

We zijn hier al een week en we hebben al weer veel beleefd. Wat een “culture shock”. Ik dacht bij Bali aan rustige spirituele omgevingen, maar onze eerste kennismaking was alles behalve rustig. Benoa haven lag er wat gehavend bij, maar was met z’n Yacht Club in koloniale stijl nog een soort buffer tussen ons en de hectiek van het zuiden. Jan was op stap om ons in te klaren en moest daarvoor weer langs 3 kantoren. Ook zijn ze bij ons op de boot geweest voor inspectie. We hebben school gedaan in de yachtclub en al excursies gedaan naar Kuta en Sanur. Twee tegenpolen. Kuta wilden we zien omdat Jan daar 30 jaar geleden ook was geweest. Hij herkende er echter niets meer. Nu is het een zeer toeristische hectische plek met veel luxe shoppingmalls en heel veel mensen en verkeer. Sanur was een verademing, een leuk strand met gezellige eet tentjes waar je goed kunt toeven.

Vanuit Benoa zijn we naar Serangan gegaan, slechts één baai verderop waar het op zich mooier was en we goed aan een mooring lagen, maar waar het helaas nogal stonk naar afval. De afvalberg lag blijkbaar pal op de wind en droeg nog meer bij aan de indruk dat de afvalverwerking niet zo goed is geregeld. In het water dreef ook veel afval en de schroef van de dinghy zat vaak vast door een plastic zak toen we voor een tweede keer naar Sunar gingen. Dus geen zwemplek. We zijn met de taxi naar Ubud gegaan. Wat een drukte onderweg. Ubud zelf viel nog mee qua drukte, maar de kersttoeristen moesten nog aankomen denk ik. Luna en Nika mochten even shoppen en we hebben heerlijk gegeten in een van de vele leuke tentjes. Ook het “monkey forest” hebben we gezien met de ogenschijnlijk lieve aapjes! Luna had er wel eentje willen aaien, maar  ik was niet zo’n held. Toen Luna en Nika een banaan aan het geven waren en ik de rest van de bananen moest vasthouden werd ik belaagd door een aapje dat al die bananen wel wilde hebben. Ik heb ze direct op de grond laten vallen, want dat werd me iets te gezellig. Iedereen lachen natuurlijk.

Na boodschappen en diesel ingeslagen te hebben gingen we zaterdag weer verder naar Lovina. We hadden onverwacht gezelschap van Phoebe die we in Darwin hadden ontmoet. Zij en haar vriend Ben waren naar Bali gevlogen omdat hun schipper de tocht naar Indonesië weer had uitgesteld. Toen ze hoorde dat we gingen zeilen wilde ze graag mee, na zo lang gewacht te hebben op vertrek vanuit Darwin en uiteindelijk niet te zijn gegaan. Ze is een echte zeiler en heeft enorm genoten van de tocht. Ook het stuk waar we aan de wind gingen met meer dan 20 knopen tegen de golven in en waarbij ik weer voor pampus lag. O dacht ik toen, lag ik maar echt voor pampus in m’n eigen bedje, wat doe ik hier toch? Gelukkig was het van korte duur en kwamen we in de middag al aan en hebben we een lekker duik genomen in het schone water! En wat leuk is Bali hier in het Noorden. Veel rustiger. Vandaag gaan we nog naar Singaradja waar wat Nederlandse historie te bezichtigen is. Morgen gaan we op weg naar Kalimantan, met een tussenstop op een van de eilandjes boven Bali.

Kerst vieren we waarschijnlijk op het water tijdens het varen. Oud en Nieuw waarschijnlijk  op Kalimantan in gezelschap van orang-oetangs.

Fijne feestdagen alvast …

Yeah! aankomst Bali - Benoa
Yeah! aankomst Bali – Benoa
Benoa haven
Lekker koel drankje Benoa Yacht Club
Kuta brommertjes geparkeerd bij het strand
Kuta shopping mall - Slipper automaat!
Kuta shopping mall – Slipper automaat!
Sanur beach
Chillen en chatten op het strand van Sunur
Chillen en chatten op het strand van Sanur
Serangan - Tinkebel nog net te zien
Serangan – Tinkebel nog net te zien
Serangan beach
Shoppen in Ubud
Ubud paleis
Ubud paleis - een van de wachters?
Ubud paleis – een van de wachters?
Lovely girls
Ook een mooi beeld
moedige dochter
Mams zoekt dekking achter moedige dochter
Monkey forest view
Kerstcadeaus voor elkaar gekocht van eigen geld. Ze zijn er super blij mee.
Phoebe  onze opstapper van Serangan naar Lovina

Toch nog pepernoten. Pfff
Voilà
Sushi !
Luna maakt de vlag van Indonesië
_SAM0401
last but not least !

7 gedachtes over “Feestgroet vanuit Bali

1. tante Jeanne wenst jullie ook fijne dagen en een goed 2016.
    Ik zal blij zijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Ik zou ook schuilen Ankie voor die apen .groetjes voor alle 4

2. Hi Jan en Girls, het avontuur blijft maar doorgaan.. hopelijk blijven jullie dat ook zo beseffen en beleven. Vanuit een opwarmend en regenachtig NL al onze kerst en Nieuwjaars groeten.

3. Hoi Lieve luitjes! Vanuit een zonnig Nederland wens ik jullie een heel mooi 2016. Wat worden de meiden groot!Veel plezier met oud en nieuw vieren en hebben jullie toch vuurwerk? Lieve groetjes van tante Annie.