Via Suwarrow naar Tonga

Al je van avontuur houdt dan moet je gaan zeilen. Op weg naar Suwarrow hebben we een nacht met meer dan 30 knopen (8 Beaufort) met de hand moeten sturen, omdat de stuurautomaat het niet meer deed. Het was meer surfen dan zeilen, om het uur wisselden Jan en ik elkaar af. Na de eerste paniek, omdat er mogelijk nog wat met het roer aan de hand was kon ik mezelf toch staande houden. Ik heb verder geen hap door m’n keel kunnen krijgen. Jan, Luna en Nika wel hoor en de dames hebben gewoon geslapen. Wat was ik blij dat het licht werd en we er uiteindelijk waren. We hadden er 5 dagen over gedaan. Al met al een pittig tochtje met weinig wind in het begin, gevolgd door veel regen en tenslotte veel wind en golven aan het einde. Het valt me, lijkt het, steeds zwaarder die langere tochten. Misschien treedt er na verloop van tijd wel zeilmoeheid op.

Suwarrow was, misschien ook wel vanwege de stress, als een oase. We konden er heerlijk uitrusten, hebben gezwommen (weer met haaien), gesnorkeld en aan potlucks (iedereen brengt wat eten mee) op het strand meegedaan. Ik moest weer flink aan de bak met koken! Ik heb weer wat nieuwe recepten gekregen van goede kokkinnen van de andere boten. Erg handig. Ik heb nu een lekker recept voor rauwe tonijn, met soja saus, olijfolie en limoensap. Wat gember en ui erbij, heerlijk. Harry, de ranger en zijn vrouw Vahine, waren reuze aardig. Wat een bestaan, ze zijn daar 8 maanden per jaar om op het natuurgebied te passen. Naast veel kidsboten waren er ook veel Nederlandse boten. Erg leuk om iedereen weer te zien (de meesten hadden we al eerder gezien). Na een week besloten we toch weer te vertrekken. Jan had de stuurautomaat gemaakt en zelfs de windvaan geïnstalleerd.

De tocht naar Tonga was 4 dagen, maar was ook met een pittig stukje wind, nu in het midden. Tegen het einde hadden we nog een mooie zeildag, maar de laatste dag hebben we gemoterd! Wel lekker 2 tonijnen gevangen dus dat was weer een cadeautje. In het donker voeren we Neiafu binnen.

Er hangt een gemoedelijk sfeertje hier in Neiafu (Vava’u groep, het Noorden van Tonga). De mensen zijn heel vriendelijk en geïnteresseerd in waar je vandaan komt. Het is op dit moment topdrukte met alle jachten die hier voorbijkomen. Het seizoen is bijna voorbij. In oktober wordt het hier heel stil. De mensen zijn hier (ook) niet rijk, je kunt minder in de winkels kopen, maar er zijn voldoende groenten en ook wel fruit (afhankelijk van het seizoen) te krijgen op de markt. Het eten is hier ook weer erg lekker. Ze eten hier naast vis ook kip en varken. De varkentjes lopen hier los rond en zijn regelmatig aan het spit te zien bij een feest. Als er iemand jarig is of gewoon te ere van de vissers. Wij hebben dit alles mogen proeven bij een feest op een klein eilandje in de buurt, het eiland Lape. Daar hebben we ook een rondleiding gehad over het eiland door het “dorpje”. Het is de kleinste gemeenschap van heel Tonga. Er zitten 6 leerlingen op school. Vandaag zijn Luna, Nika en ik bij de school gaan kijken naar een poppenshow die door een andere boot de we kennen werd opgevoerd voor de kinderen. Het ging over Canada waar ze vandaan komen, erg leuk gedaan en een erg leuk idee. Ik heb na afloop met de kinderen twee vouwwerkjes gedaan, want toen ik tijdens de rondleiding vertelde dat ik ook juf was, vroeg ze of ik dat kon. Ahum, met gebrekkige internet verbinding kon ik de voorbeelden vinden en heb ik zelf een vouwplan in stappen gemaakt en op een A4 geplakt. Het viel gelukkig in de smaak. Gelukkig ook de kleurpotloden, potloden en pennen die ik mee had genomen. De kinderen hebben na afloop nog gezongen voor ons en we kregen papaya als dank. Erg leuk om toch een indruk te krijgen van school hier. Je ziet heel veel overeenkomsten, maar ook de beperkte middelen waarmee deze juf moest werken. Maar wat een toewijding zie je ook hier weer, ze doet er alles aan om de kinderen zoveel mogelijk te leren. Petje af.

We zijn veel met andere kidsboten op getrokken. Eerst waren we alleen met de De Miss Behaving bij een klein eilandje. Daar verloren we onze dinghy in de avond! Weer een avontuur. De zoektocht die avond leverde niets op, het was al donker. Dan slaap je niet echt lekker. De volgende ochtend zijn we rond 7 uur weer gaan zoeken en vonden we ons bootje weer terug op een strandje op 2 mijl afstand. Wat een opluchting. Hierna zijn nog de kidsboten Seabbatical, Amelie IV, Perry en Por Dos erbij  gekomen. Vuurtjes op het strand, borreltje, een sleepover van 3 dames, snorkelen met z’n allen en volgende bestemmingen afstemmen. Erg gezellig, maar nu ben ik blij dat we even met z’n vieren zijn, terug in Neiafu, om ons klaar te maken voor vertrek naar Fiji aan het einde van deze week. Boodschappen, water en diesel tanken, de was laten doen, internetten en uitklaren. O ja en dan nog school ritme bewaren. We doen ons best. We zijn vol goede zin weer begonnen.

Fiji here we come. Daar ontmoeten we een broker die onze boot te koop aanbiedt. Onze Tinkerbel staat inmiddels al op Marktplaats. Spanend of dat gaat lukken allemaal.

De foto’s van Suwarrow en Tonga…

Suwarrow

Na een nacht sturen
Alle kids op Suwarrow
Nika krijgt Ukelele les
Een coco nut crab
Stuurautomaat overleg
Nika's tekening voor onze trouwdag
Nika’s tekening voor onze trouwdag
Luna's tekening voor onze trouwdag
Luna’s tekening voor onze trouwdag
Lol om de eigen tekeningen

Op weg naar Tonga

Horizontaal leven tijdens de overtocht
Nog niet helemaal fris
Luna voelt zich het best
Mmmm
Al verwerkt
Tonga in zicht

Tonga

De baai bij Neiafu, in de verte alle yachties aan moorings
De baai bij Neiafu, alle yachties aan moorings
Neiafu down town
Vava'u group op weg naar eiland Lape
Vava’u group op weg naar eiland Lape
Selfie
Jan op weg naar de verloren dinghy
De rondleiding op Lape. Van jonge boomschors papier maken voor de tapa
De rondleiding op Lape. Van jonge boomschors papier maken voor de tapa.
Deze mat is geen papa, en is gemaakt van de plantana plant. Gebleekt in de zeebodem. Elk huis heeft er 1.
Deze mat is gemaakt van de plantana plant. Gebleekt in de zeebodem. Elk huis heeft er 1. De vrouw maakt deze alleen.
Dit is de tapa. De vrouwen maken deze samen en is bedoeld voor de begrafenis
Dit is de tapa. De vrouwen maken deze samen en is bedoeld voor de begrafenis.
Een hoed van bananenblad. Model Nika
Wat een vlechtwerk!
Een van de betere huisjes.
Juf Ankie
Even weer juf
Luid gezongen! De juf tikt de maat.
Het rekenmateriaal
Rekenmateriaal
Verhalen van de kinderen
Alle kinderen 'schrijven' 1 verhaal per week
Alle kinderen ‘schrijven’ minimaal 1 verhaal per week
Met z'n allen naar het strand
Met z’n allen naar het strand
Weer een dinghy los. Nu niet de onze!

10 gedachtes over “Via Suwarrow naar Tonga

1. Klinkt allemaal mooi! Maar de boot verkopen en wat gaan jullie dan doen? Komen jullie eerder terug? Is natuurlijk wel handig voor ons om te weten!! veel plezier nog! Liefs uit Amsterdam

2. Prachtige verhalen weer; wat maken jullie allemaal mee zeg. Ik heb even op Marktplaats gekeken, maar besloten om geen bod uit te brengen. Ik blijk namelijk niet te kunnen zeilen … 🙂 … Alle gekheid op een stokje: welk verhaal zit er achter de voorgenomen verkoop?

1. Jos, cool hoe je elke blog tot in detail leest! Een eventuele verkoop is een plan B voor de invulling van ons reisplan. Plan A blijft het doorzeilen via indonesie, Singapore, Thailand, India, Rode Zee naar de Med. Dat is wel een hoop mijlen en een spannend stuk bij Somalie. Als we hem tussentijds kunnen verkopen kunnen we die tocht ook op een andere manier invullen. We zullen zien of er reacties zijn. Jan

3. Blij weer te lezen wat jullie mee maken tot nu toe gaat alles goed.
    En ik hoop dat het zo verder ook gaat liefs van de jarige ik ben nu 91 jaar vandaag .

4. Fijn om (elke keer) te lezen hoe het jullie vergaat. Heel klein beetje te volgen. Sterkte en genieten van de avonturen!!! XXX van Frederike (en Djoekie en Elena)

5. Wat een goed idee om de boot te verkopen. Je moeten wel veilig varen hoor! Hier zijn ook mensen die heel veel van jullie houden. Veel liefs van tante Annie

6. Hallo lieve Ankie,

Ieder keer dat je een bericht stuurt ben ik weer blij wat van jullie te horen! Al heel wat spannende momenten, zelfs voor jou! Waar tegenover weer veel benijdenswaardige momenten zoals ik lees. Ikzelf word al bang op een zeilboot bij windkracht 1. Hij hoeft maar een beetje schuin te gaan en ik wil er af. Maar jullie zijn onverschrokken! Ook knap dat je het met elkaar uithoudt op zo’n klein oppervlak en dagenlang zonder iemand anders te zien of even een blokje om te kunnen lopen.

Ankie, ik geniet van je verhalen en zie weer uit naar het vervolg,

Liefs,

Maike

_____

7. wat een mooie foto’s en verhalen weer! we zouden je juf-kwaliteiten hier ook wel kunnen gebruiken op De Weidevogel. maar dat is weer een heel ander verhaal. en zeilen rond somalie, dat is een enorme uitdaging zeg.
    succes met jullie keuzes!
    ghroet Claudia (en rob en Lotte)