niet alleen maar sterren

Positie 26 april 20.00 uur NL tijd: 01 11 N / 082 34 W

Hoe rustig we begonnen zijn, hoe onrustig het plotseling kan worden. We wisten dat het moeilijk zou zijn om uit ‘the hole’, zo noemen we het ‘Panama basin’ nu, te komen, maar dat het zo onvoorspelbaar qua wind en weer zou zijn hadden we niet gedacht. Zelfs een van de andere boten met 6 jaar cruising ervaring had dit niet eerder mee gemaakt.

Gelukkig was donderdag, mijn verjaardag, nog rustig en hebben we langzaam gezeild. Jan en de meiden hebben me erg verwend.
Nadat ik had uitgeslapen tot 11 uur, was het heerlijk wakker worden, want ik mocht kiezen uit het menu voor het ontbijt. Maar ik moest eerst een contract ondertekenen dat ik alleen maar moest genieten en spelletjes doen. De koffie stond al klaar. Ik heb verse jus d’orange gekregen en gekozen voor een fruitsalade en een kracker met humus. Wat heerlijk. Als side orders kon ik kiezen uit massage, knuffels, kusjes, nog meer kusjes en kuffels en een plens water met de puts. Ik heb mooie tekeningen en gedichten gehad en een zelfgemaakt armbandje van Luna, waar ze al eerder aan bezig was geweest. Ook heb ik een zeiljackje gekregen dat heel mooi dun en ademend is, uit Panama city! Nou dat hebben we geweten …

Die nacht begon het, regen, voortdurend onweer, flinke wind en kruisgolven. Jan was erg verbaasd dat de golven precies tegen elkaar in liepen met als gevolg rare pieken maar vooral ook een korte afstand tussen de toch redelijk diepe golven. De boot paste er bijna niet meer tussen. We moesten blijven motoren anders kwamen we er niet tegenin. De meiden en ik gingen weer horizontaal. Ik vond het echt niet leuk meer, veel te spannend. Een ‘electrical storm’ zoals de andere boten het noemden. Zij hebben er ook flink last gehad. Bij de Rehua is zelfs de nieuwe genua gescheurd door een kapotte furler die het begaf bij meer dan 30 knopen… Maar ze maken het goed en hadden nog een oud zeil.
We krijgen mooie mails in het Engels met woorden zoals ‘Really shitty day’ and ‘the sky tonight looks F’ing awful’ dus aan humor geen gebrek bij de uit Australie, New Zeeland, Schotland en Belgie afkomstige mede zeilers. Dat dwingt ons serieuze Nederlanders ook tot enige relatisvisme, althans mij dan. Jan lijkt onverstoorbaar.

Daarna hadden we gelukkig weer rustig weer met helaas dan wel ook weer geen wind, maar ik moest nog herstellen van de onrustige ervaring ervoor. Te vermoeid denk ik en mijn hoofd bonkte van de pijn. Dus Jan had weer gekookt en was met de meiden bezig terwijl hij ondertussen de zeilen op en af en weer op heeft gehesen. We hebben ook even gedobberd en even gewacht op wind. Dat is niet echt lekker, want dan ga je flink heen en weer. Gelukkig hebben we nu sinds gisteravond weer wind en varen we weer wat meer westelijk, maar dat was voorheen niet mogelijk door de wind. We naderen de evenaar! Ik denk dat we morgen er door heen varen. Luna wil een pannenkoek doneren aan Neptunus net zoals Laura Dekker. En de wensbalon gaat eindelijk de lucht in. Ik denk dat we allen hetzelfde gaan wensen. Een snelle rustige tocht voor de resterende 3500 mijl!

Luna en Nika hebben de afgelopen dagen een beetje gehangen en veel gelezen op de Ipads. Ze kijken een filmpje en we doen een spelletje dobbelen. Wat wel een mooie afleiding was en waarvoor ze naar buiten gekomen zijn waren de dolfijnen! Het blijft zo mooi om ze zien. Ze wensen ons succes, ik weet het zeker. Nu we ons wat beter voelen kunnen we weer wat meer verzinnen om te doen, want de afgelopen 2 dagen was niet echt leuk voor Luna en Nika. Gelukkig snappen ze dat wel. Ze doen het dus echt heel goed. Ze worden steeds ouder en zelfstandiger. Ik moet echt naar ze kijken zo knap zijn ze.
Jan heeft flink bijgeslapen, wat was hij moe. Afgelopen nacht was er een stabiele wind en konden we beiden goed slapen. Hij is echt onze held. Hij kan zo veel. We hadden ook een motor probleem en dat heeft hij ook opgelost (beetje lucht nadat Jan een van de tanks dicht had gedaan). Dat was ook niet relaxt natuurlijk. Met weinig wind wil je wel kunnen uitwijken voor boten als dat nodig is. We hadden er toch nog veel vrachtschepen op onze route. Wel doet het contactslot vreemd, wat ook nog een reparatie nodig heeft. Dat is weer voor later … Eerst maar eens twee lieren weer gangbaar maken.

We varen dus weer wel. Weer lekker warm, geen bewolking meer, 31 graden binnen. We blijven alleen in de schaduw onder het zonnezeiltje en we lopen in onze onderbroek of bikini/zwembroek. De meiden hebben soms nog een t-shirtje aan! Weinig kleding scheelt wel in de was, want dat is niet echt mogelijk met ons water rantsoen. We hebben al 1 tank leeg en hebben er nog 2 (400 liter) plus ruim 20 flessen van 1 liter en 1 jerry can van 22 liter. Daarnaast hebben we ook nog frisdrank, sappen en melkpakken. We spoelen de afwas af met zout water en wassen af in zo weinig mogelijk water. Nu ga ik wat onderbroeken wassen in zout water en het laatste spoelwater is zoet regenwater! Zo komen we er wel, ook zonder watermaker. De watermaker kunnen we helaas niet gebruiken omdat de speciale omvormer het niet trekt. We hebben al 180 liter diesel gebruikt en nog 150 liter over, dus dat we nu weer wind hebben komt heel goed uit.

Tot zover dit Tinkerbel bulletin, ik ga de broodjes uit de wonderpan halen!

6 gedachtes over “niet alleen maar sterren

1. we hopen van heler harte dat de rest van dit stuk van jullie reis wat rustiger zal verlopen.
    We denken aan jullie, lieve groet van oom Jan en tante Cobij.

2. Wat een spanning, en dan je hoofd koel houden is niet niks! Als je de evenaar passeren is dat toch wel een enorm hoogte punt. In gedachte ben ik bij jullie, maar ben toch blij dat ik vaste grond onder m,n voeten heb. Veel liefs van tante Annie.

3. De slagroom van je verjaardag zal de andere dag wel zuur zijn geweest. Een toetje dat hoofdpijn heeft opgeleverd. Naar het schijnt zaten jullie allen in het zelfde schuitje. Behalve Jan dan. De jongen van stavast. Kijk hem maar eens goed in de ogen. Dat geeft vast brandstof voor de volgende 3000 mijl.
    Zeeland. Allemaal rustig hier. Op het moment is het Koningsdag. De kindeen hebben al eerder deze week sportieve spelen gedaan. Zo hier en daar zag je allemaal oranje shirtjes. Nu vandaag merk ik niets. Het is hier een lekker zonnetje, wat fris, er er staat zo’n windkracht 4-5. Ideaal zeilweer, hihi.

Groet Ina en Jeroen

4. Ik lees met spanning de reis.
    Was erg blij dat het weer goed gegaan is.
    Jan je bent mijn held hoor.
    Je zorgt goed voor je meisjes liefste groet van uit een zonnig Sliedrecht

5. Het begint zo aardig op een spannend jongensboek te lijken. Dat Jan ruggegraat had wist ik overigens al, maar bewijst hij zo te lezen opnieuw!