Islas Las Perlas, springtij

We liggen voor anker bij Islas las Perlas, Mogo Mogo, tussen de Panamese weekend gasten met witte motorboten en luide muziek. We kamen gisternacht om 1 uur aan, want we hadden weinig wind al eigenlijk bij vertrek uit Panama City, La Playita. Maar we wilden onze dieselvoorraad niet nu al aanspreken en voeren super rustig zo. De dolfijnen kwamen ons zelfs begroeten dus de stemming was goed. Ik heb nog brood en pizza gebakken. Luna en Nika gingen lekker naar bed.
We moesten echter zonder dieptemeter ankeren in het donker! Die doet het niet meer! We konden het strandje van het eiland met de zaklamp zien.  We hebben een dieptepeiling gedaan en ook op de plotter naar het tij gekeken. We zagen dat het om half 10 ’s ochtends laag moest zijn. We hadden de wekker gezet om 6 uur zodat we ruim voor laag water naar de diepte konden kijken bij daglicht. We namen opnieuw een diepte peiling em we berekenden dat het wel moest lukken en zijn nog even gaan slapen. Om 8 uur werden we wakker van een bonk. De kiel raakte de bodem. Ondanks dat we een 2e anker van achter langszij hadden en het anker voor nog wisten op te halen doordat Jan het anker met het bijbootje al dichterbij had gebracht, konden we niet meer los komen! We zaten echt vast. De boot hing uiteindelijk achterover en een beetje schuin over bakboord. Ik dacht dat ik gek werd. Jan, Luna en Nika waren minder onder de indruk. Luna ging eieren bakken en Nika wilde kwallen vissen met de puts, maar die bleek niet in het water te komen doordat de punt zo ver omhoog was getild.
SAM_7519 SAM_7532
Bij navraag bij de, toen nog, enige andere (zeil)boot bleek het springtij te zijn. Het zou over een half uur op z’n laagst zijn dus veel erger zou het niet worden. We zijn zelfs even naar de kant gegaan om foto’s te nemen! Pas toen we er zeker van waren dat we goed geankerd waren (na 2 keer), kon ik weer echt ontspannen. Nu liggen we goed. We blijven hier nog een nachtje liggen. We kunnen even relaxen voor zover je je niet stoort aan de muziek. Morgen gaan we naar Isla Espiritu Santo. Dat klinkt in elk geval goed!

Wat een belevenis voor het eerst op de Pacific, de Grote Oceaan. We gaan heel voorzichtig doen en redden het wel met de ouderwetse peilmethode en alleen bij daglicht ankeren. Na het weekend, maandag of dinsdag varen we verder.
We wachten op de Rehua, die morgen vanuit La Playita richting Las Perlas komt.
Het zou leuk zijn als we samen kunnen varen.

4 gedachtes over “Islas Las Perlas, springtij

1. Hoi allemaal
    Zo ankeren kun je ook op de Waddenzee 😃. Gelukkig is toch goed gekomen
    mooie gelegenheid om onderkant boot te inspecteren, zullen we maar zeggen. We genieten van jullie verhalen en foto’s. Echt super. Heel veel plezier!!!

2. Wat een belevenis .
    Je word jarig van de week Ankie van harte gefeliciteerd.
    Goede vaart en een dikke knuffel van mij (oude)tante

3. Wat een angstig gebeuren ik kan me voorstellen dat je op dat moment wel kan gillen!En wij maar lekker ontspannen nagenieten van de familiedag. Gezellig gepraat met Katja en Annabel is voor mij een manta in gaan kleuren, lief hoor.
    Goede vaart, lieve groet van uit Vlissingen.

4. Kijk eens aan: een nieuwe definitie van ‘achterover leunen’! Geweldig om jullie reis zo mee te kunnen beleven. Pas goed op jullie zelf!