Van Guna Yala naar Shelter Bay en inmiddels door het Panama kanaal!

We in inmiddels in La Playita aan de andere kant van het Panama kanaal! 2 uur nadat Obama de Miraflores sluizen bezocht gingen wij er doorheen. We moesten zelfs even wachten tot hij weg was… 😉 We hebben een enorme mijlpaal bereikt, maar toch voelt het niet zo. Dat zullen we denk ik pas hebben als we in de Marquesas zijn en onze langste crossing hebben gehad. Maar enige trots is er wel hoor. Met al het personeel aan boord, 3 linehandlers en een advisor ( een soort loods) was het wel heel relaxt! De sluizen waren mooi om te zien en  natuurlijk zijn wij wel wat gewend in Nederland, maar dit is toch een maatje groter.

We maken ons nu weer op voor de volgende stap. Vers fruit en groenten gaan we morgenochtend halen en dan kunnnen we gaan. Water en diesel hebben we al getankt. We gaan waarschijnlijk morgen middag of donderdagochtend op weg naar de Las Perlas eilanden en dan langs de Malpelo rocks naar de Marquesas in een ruk. We slaan de Galapagos over vanwege de enorme kosten, meer dan duizend dollar en alle reglementen. We zijn niet de enige… En na de 1600 USD voor de canal transit dachten we dit beter niet te doen. Ik zal blij zijn als we op weg zijn! Hier is het erg warm, geen wind 😜 dan maken me tenminste zelf wat wind.

Wat vooraf ging…

We zijn 2 heerlijke dagen in de San Blas eilanden met hele vriendelijke mensen geweest. Veel te kort natuurlijk. Guna Yala is echt een plek om naar terug te keren. Hopelijk gaat de erosie niet te snel. We hoorden dat de oorspronkelijke begroeing, de mangroves, gekapt zijn door de Guna om de no see ums ( kleine steekbeestjes) kwijt te raken. De geplante palmbomen bieden geen bescherming tegen de zee.  Of het echt zo is weten we niet, maar wat zeker is is dat door de stijgende zeeniveau er al eilanden verdwijnen.

Helaas zagen we ook veel afval… niet te geloven

De donderdag 2 april zijn we naar het begin van het Panama kanaal gevaren en we ankerden op de flats, een met boeien aangegeven plek, om de volgende ochtend ‘gemeten’ te worden.  Stap 1 van de formaliteiten. We kamen ’s avonds aan en zagen veel lichtjes van alle grote schepen die voor anker lagen te wachten op hun kanaal transit!de ‘admeasurement’

Doordat het vervolgens Pasen was hebben we eerst het weekend gerelaxt op onze nieuwe bestemming Shelter Bay, een heuse luxe haven. Alle banken en immigration instanties waren dicht. In Shelter Bay zie je veel grote  catamarans met veel ruimte en ook flinke strijkijzers. Gelukkig ook monohuls! Luna en Nika hebben genoten van alle kinderen die er waren. Uit Australië en New Zeeland. Jan en ik hebben weer genoten van de gezelligheid met alle ouders. Wat leuk om al die verhalen te horen en wat een vriendelijke mensen, ook zonder kinderen, die ons uitnodigen in New Zeeland of Australië. We hebben veel gezwommen in het zwembad en genoten van de airco in de lounge! Na het weekend begon voor ons de run op boodschappen, line handlers en het alsnog inklaren in Panama, eten koken voor 8 personen tijdens de transit en weer uitkkaren! Het uitklaren hebben we zo geregeld dat we geen visa en cruising permit hebben betaald, dat scheelde weer in de kosten. Al met al is het toch een dure bedoening die transit. Bij elkaar 2500 USD. Waar we 900 USD van terugkrijgen, want dat was borg. En het is inclusief onze agent fee van 300 USD. Onze agent Olivier (Oliver Yacht Services) heeft de afspraken voor de admeasurement en de transit datum geregeld en verzorgde de 8 banden en 4 dikke lijnen van 38 meter lang. Olivier helpt ons goed en het scheelt dat hij Vlaams spreekt! Ook zitten bij de 2500 kosten van 200 USD voor de linehandlers.

Treasure hunt met PasenSchool in de lounge met airco! Nika is klaar met spelling groep 6!Luna rekent steeds beter, aan haar werkhouding ligt het niet! Inschrijfformulier voor de bus naar de supermarkt El ReyOp het prikbord hangen briefjes met linehandlers. Toch werkt het het best om in de haven jonge mensen aan te spreken!

4 gedachtes over “Van Guna Yala naar Shelter Bay en inmiddels door het Panama kanaal!

1. Leuk om het allemaal te lezen. Ik heb net een boek uit van een stel die onder de kaap door naar de polynesische eilanden en uiteindelijk nieuw Zeeland zijn gevaren, gaan jullie nieuw Zeeland ook halen?? Zou cool zijn, de route is wel heel mooi, kijk uit naar de foto’s door het kanaal.. Die hebben jullie toch wel?😜 hier wordt het eindelijk mooi weer! Morgen tot 25 graden in het zuiden😀 ik zal jullie nog een persoonlijk mailtje sturen!! Have fun, maar lukt aardig zo te zien!!😘😘