Regenachtig Marokko en vertrek naar zonniger oorden?

Dag 5 in Salé bij Rabat. We hebben 2 dagen ongelooflijke regen gehad, maar toch hebben we iets kunnen doen en een beetje kunnen ruiken aan het leven hier. De mensen zijn heel aardig en behulpzaam. In het Frans kunnen we goed communiceren.
Vrijdag hebben de souks in de Medina van Rabat verkend. Luna en Nika hebben natuurlijk een souvenir gevonden! Zaterdag zijn we met Christian, een Zwitserse schipper hier aan de steiger, naar een Taekwondo les geweest!! Luna en Nika mochten meedoen en hebben een flinke conditietrainig gehad. Ze hebben gezweet! We maakten ons even zorgen of Luna het wel vol kon houden, maar ze liet zich zoals gewoonlijk niet kennen. Het was heel leuk om mee te maken en de sportschoolhouder en de kinderen daar wilden graag op de foto.

Taekwondo 037Taekwondo 041

Gisteren regende het de hele dag en ben ik met Nika op een boodschappentour langs de souks van Salé geleid door Christian. Christian is al goed bekend in Sale en Rabat en is hier nu om aan zijn zeilboot te werken. Hij gaat eind volgend jaar met zijn vriendin definitief op zijn boot wonen en zeilen. Ik heb allerlei kruiden en fruit gekocht. Ook het speciale kleine ronde brood en groene bananen die pas over 10 dagen te eten zijn.

Daarna is Jan naar de dichtsbijzijnde supermarkt geweest en was daar 3 uur mee bezig! Gelukkig hebben Luna en Nika ondertussen mee geholpen het cadeau van oma Mieke en opa Jan te geven…. Op afstand waren ze via Facetime toch even op het feest van hun 70ste verjaardagen en 50 jarige huwelijk.
Vandaag is het 1 december en vieren ook oma Roseanne en opa Eerke hun trouwdag. Gefeliciteerd 😘 Het doet me er aan denken dat ik in April 47 wordt!

Vandaag wilden we naar de Canarische eilanden (Gran Canaria) vertrekken en zijn daarom vroeg opgestaan om te vragen of de haven uit mogen. De golven moeten niet te hoog zijn om hier de haven uit de surfen! Het er in surfen was al spectaculair dus er uit zal ook wel spannend zijn! Vlak achter het loodsbootje varen anders raak je de bodem! We zeilen geen Volvo Ocean race dus we doen rustig aan … Het bleek dat vandaag de golven no te goog zijn dus we hebben nog een extra dagje hier. Gelukkig is het droog en schijnt de zon. Het is nu wel zeker dat we morgen vertrekken. We zijn er klaar voor! We hebben eten voor 3 maaltijden voorbereid en brood gebakken. De boor is er ook klaar voor. We hadden zelfs al onze zeeziekte pillen geslikt dus ik schrijf dit lichtelijk gedrogeerd… Morgenochtend opnieuw dus.

Luna en Nika zijn nog bezig met school. Daarna kunnen we nog even op pad. Dit weekend hebben Luna en Nika doorgewerkt voor school, omdat de eerste dagen van het varen niet zal lukken. Ze zijn heel zelfstandig en willen graag school doen. Ze leren naast taal en rekenen veel van waar we zijn en wat we meemaken. In Spanje leren ze van Maaike dat er veel zwerfhonden zijn en honden zelfs vergiftigd worden om van ze af te komen. Haar kinderboek ‘het Spaanse gif’ is gebaseerd op ware feiten en is net in het Spaans uitgegeven. Succes Maaike met de presentatie in Sanlucar en de promotie. Luna en Nika hebben de opdracht gekregen om een boekpresentatie te maken. Luna heeft deze inmiddels als af. Nika is bijna klaar met lezen. Hier in Marokko leren we over het geloof, de islam en zien we dat de mannen hun schoen uittrekken voordat ze de moskee ingaan. Ook zien we dat er veel overeenkomsten zijn met hoe wij leven. We zien modieus geklede jongeren met spijkerbroek, gympen en mobiele telefoons! We hebben een discussie over rijk en arm. Over de waarde van geld in Nederland en Marokko…

Tot de volgende blog update. Van op zee en van Gran Canaria. Daar gaan we ons bezinnen op de rest van de route. Of we wel of niet naar de Kaap Verden gaan.

Bedankt voor al jullie reacties, we vinden het heel leuk dat we gevold worden 😉

Luna en Nika hebben ook  nieuwe blogpost geschreven en de links staan hier op de Tinkerbel blog onder een aparte pagina ‘Luna en Nika’s blog’.

2 gedachtes over “Regenachtig Marokko en vertrek naar zonniger oorden?

1. Schip Ahoy maatjes, wat heerlijk om jullie een beetje te volgen zo. Wat een jaloersmakend verschil met de situatie waarin wij verkeren; snijdend koude wind, gevoelstemperatuur laag en alweer retedruk met eindejaarsdingen. Gelukkig komt Sinterklaas vrijdag wel nog even langs. Veel liefs van ons allen en behouden vaart maar weer, Neel